MIRT-verkenning

MIRT staat voor Meerjarenprogramma Ruimte, Infrastructuur en Transport (MIRT). Dit is een programma van de Rijksoverheid voor grote projecten op het gebied van spoor-, weg- en waterbouw. De Rijksoverheid werkt daarin samen met provincies, gemeenten en de vervoersregio’s. Een MIRT-procedure bestaat in totaal uit vier fasen: Initiatief & Voorbereiding, Verkenning, Planuitwerking en Realisatie.   

Waarom een MIRT-verkenning?

Het doel van de MIRT-verkenning is om met alle deelnemende partijen stapsgewijs en door onderzoek een oplossing te vinden voor de gezamenlijke opgave. De MIRT-verkenning voor het stationsgebied van ’s-Hertogenbosch heet Bosch Centraal. De deelnemende partijen zijn de gemeente ’s-Hertogenbosch, ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Rijk en regio onderstrepen het belang van Bosch Centraal

Station ’s-Hertogenbosch is samen met de A2 een belangrijk knooppunt om al het verkeer goed te laten doorstromen. De komende jaren wordt het alleen maar drukker. Daarom moet de capaciteit omhoog. Het Rijk en de regio hebben afspraken gemaakt voor doorontwikkeling van het station om de verwachte groei op te vangen en te zorgen voor goede bereikbaarheid en duurzaam vervoer. Bosch Centraal wordt cruciaal voor stad en regio, zeker nu de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught voorlopig van de baan is.

Wethouder Rick Vermin: “Alle betrokken partijen (Rijk, Provincie, gemeente, ProRail en NS) onderschrijven de noodzaak en urgentie dat het station toekomstbestendig moet worden. We slaan de handen ineen om te komen tot een optimaal technisch ontwerp en bijbehorend budget. Een complexe puzzel die vraagt om een behoorlijke investering. Daarom is het zo belangrijk dat het Rijk een stap maakt om - samen met de regio - te onderzoeken hoe we tot een sluitende begroting kunnen komen.”

Lees het volledige nieuwsbericht op de gemeentelijke website.
 

Twee kansrijke oplossingen

Om de capaciteit en kwaliteit van de verbinding tussen het centrum (oostzijde) en het Paleiskwartier (westzijde) te verbeteren, zijn twee mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht: een passerelle met de stationshal op de begane grond en een passerelle met de stationshal op de eerste verdieping, zoals nu. Thema’s als duurzame mobiliteit, groen, water, woningbouw, fietsparkeren en ontmoeten worden in het ontwerp meegenomen. Daarnaast onderzoekt het ontwerpteam hoe het station zichtbaarder kan worden. Vanuit de stad richting het station en omgekeerd. Het moet een plek worden waar je iets beleeft. Ook inwoners die via de passage van de ene naar de andere kant van de stad lopen, zorgen voor levendigheid van het stationsgebied. Deze interwijkverbinding willen we daarom sterker maken.   

Documenten

Wil je meer weten over Bosch Centraal, de Bossche Spoorzone, de politieke besluitvorming of de MIRT-verkenning? Hieronder vind je relevante documenten die meer verdieping bieden:

Bovenstaande pdf's voldoen (nog) niet aan de toegankelijkheidseisen. Lukt het niet om deze pdf's te lezen en/of te begrijpen? Wij kunnen je daarmee helpen. Neem hiervoor contact op via het digitaal contactformulier