Mobiliteit in de Brede Binnenstad

Op weg naar een leefbare, bereikbare en gastvrije binnenstad

De roep om een leefbare en bereikbare binnenstad is dringend. De druk op de brede binnenstad van Den Bosch wordt groter door nieuwe woningen, extra werkplekken en het groeiend aantal bezoekers. De groei biedt volop kansen om onze stad nóg aantrekkelijker te maken. En om invulling te geven aan de grote veranderopdrachten op het gebied van wonen, klimaat, energie en mobiliteit. Tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de uitdagingen. De keerzijde van deze groei is dat het zal leiden tot een grotere druk op onze openbare ruimte en tot negatieve effecten op onze leefomgeving en gezondheid. 

Wat willen we bereiken?

We kiezen voor slimme groei en stellen de mobiliteitstransitie die daarvoor nodig is en de gezondheid van onze inwoners centraal. We verbeteren de voorzieningen voor de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer. Zo zijn er genoeg mogelijkheden om mobiliteitskeuzes te veranderen. Daarnaast proberen we autoverplaatsingen te verminderen en gemotoriseerd verkeer te verschonen. Zo werken we toe naar een bereikbare, leefbare en toekomstbestendige binnenstad voor iedereen.

Verminderen, verschonen en veranderen

Voor de toekomst en de verdere uitwerking van de aanpak mobiliteit brede binnenstad leggen we de nadruk op drie V’s: verminderen, verschonen en veranderen. 

  • Bij verminderen gaat het om minder korte autoritten van en naar de brede binnenstad en minder autoverkeer dwars door dit gebied. 
  • Met verschonen bedoelen we minder CO2 -uitstoot en geluidsoverlast door schonere vervoersmiddelen. 
  • Veranderen van het verkeer betekent dat mensen vaker kiezen voor openbaar vervoer, deelmobiliteit, de fiets of lopen.

Meer ruimte voor actieve en gezonde mobiliteit

Steeds meer inwoners van ’s-Hertogenbosch maken gebruik van het openbaar vervoer, de fiets of lopen als ze naar de brede binnenstad gaan. Die actieve en gezonde mobiliteit krijgt in de toekomst meer ruimte. De aanpassing van de Van Berckelstraat is daar een voorbeeld van. Na de Van Berckelstraat komen andere straten in aanmerking voor een soortgelijke aanpassing. Die aanpassingen combineren we zo veel mogelijk met andere grote werkzaamheden of gebiedsontwikkelingen zodat overlast voor omwonenden beperkt blijft.

Toegang tot de binnenstad – STS (Selectieve Toegang Stad)

We zijn al gewend dat in het kernwinkelgebied de toegang voor gemotoriseerd verkeer beperkt is. Voor de veiligheid en het verhogen van de verblijfskwaliteit van de grote aantallen voetgangers en fietsers in dit gebied is de toegang voor ander verkeer steeds meer beperkt. We zien echter ook in het omliggende gebied dat het combineren van langzaam en gemotoriseerd verkeer steeds meer gaat knellen. Daarom hebben we nagedacht over nieuwe spelregels voor de hele historische binnenstad. Wie heeft waar, wanneer en op welke manier toegang tot dit gebied? We gaan hierbij niet over één nacht ijs, dat gebeurt stap voor stap.

Inmiddels is het definitieve verkeersbesluit opgesteld en gepubliceerd op de website van Overheid.nl. Tot en met 31 januari 2025 kan daar nog bezwaar op gemaakt worden.

Participatie

Dankzij jullie hulp kunnen we nu een nieuwe richting bepalen voor de mobiliteit in de brede binnenstad. In mei hebben velen van jullie via een online tool en bij fysieke bijeenkomsten meegedacht. Er werden meer dan 200 gesprekken opgenomen en we ontvingen veel reacties via e-mail en sociale media. Al deze input nemen we mee in de volgende stappen. Blijf betrokken en blijf op de hoogte van de volgende updates die we via deze pagina delen. Jullie ideeën zijn en blijven belangrijk voor de toekomst van de stad! Bekijk en lees het participatieverslag (pdf). Heb je nog vragen? Stuur dan een mail via het digitaal contactformulier.

Verkeersstudie

Eén van de onderdelen van de aanpak mobiliteit brede binnenstad is een verkeersstudie, uitgevoerd door Goudappel. Zij onderzochten hoe we de brede binnenstad beter bereikbaar kunnen maken voor bestemmingsverkeer.

Bekijk de verkeersstudie (pdf)