De roep om een leefbare en bereikbare binnenstad is dringend. De druk op de brede binnenstad van Den Bosch wordt groter door nieuwe woningen, extra werkplekken en het groeiend aantal bezoekers. De groei biedt volop kansen om onze stad nóg aantrekkelijker te maken. En om invulling te geven aan de grote veranderopdrachten op het gebied van wonen, klimaat, energie en mobiliteit. Tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de uitdagingen. De keerzijde van deze groei is dat het zal leiden tot een grotere druk op onze openbare ruimte en tot negatieve effecten op onze leefomgeving en gezondheid. We zoeken de juiste maatregelen om deze effecten te voorkomen en horen daar graag jouw oplossing voor.
We werken de komende jaren aan een leefbare, bereikbare en gastvrije binnenstad voor inwoners, bezoekers, ondernemers en werknemers. De druk op de Bossche binnenstad is groot. We willen de binnenstad voor de toekomst bereikbaar houden en zien mogelijkheden om de leefbaarheid te vergroten. Door het invoeren van een selectief toegang systeem zorgen we ervoor dat de mensen die in de binnenstad moeten zijn daar ook kunnen komen. Tegelijkertijd creëren we daarmee ook ruimte die we kunnen benutten voor groen, verblijven en ondernemen. We gaan hierbij niet over één nacht ijs, dat gebeurt, stap voor stap.
Op vrijdag 22 november 2024 hebben we het voornemen verkeersbesluit STS Hinthamerdriehoek gepubliceerd. Dit besluit legt de basis voor de avond- en nachtafsluiting en is in te zien op de website van Overheid.nl. Iedereen heeft de mogelijkheid een mening over het besluit te geven in de vorm van een zienswijze. In het besluit staat hoe dit kan. Het voornemen verkeersbesluit is voor iedereen vanaf publicatiedatum 22 november 2024 tot en met maandag 9 december 2024 in te zien. Het definitieve verkeersbesluit volgt later, na een inspraakperiode en zorgvuldige afweging van zienswijzen.
Hartelijk dank voor jullie input tijdens de bijeenkomst over de bereikbaarheid van de brede binnenstad op woensdag 18 september. Bekijk en lees het participatieverslag (pdf). Heb je nog vragen? Stuur dan een mail via het digitaal contactformulier.
Graag willen we iedereen bedanken voor de waardevolle inbreng in de aanpak mobiliteit brede binnenstad. Met deze input kunnen we een nieuwe richting gaan schetsen voor de historische binnenstad en de Spoorzone. Het toekomstbestendig maken van mobiliteit is een complexe opdracht waarbij we de onderlinge samenhang moeten bekijken. We hebben daarbij jullie hulp hard nodig gehad; van inwoners tot ondernemers, van gebruikers tot bezoekers.
Dankzij de bereidheid om na te denken over mobiliteit en, nog belangrijker, te kunnen luisteren naar de behoeften van de stad, hebben we waardevolle inzichten gekregen. De vraag daarbij was: waar heeft de stad behoefte aan en wat betekent dit voor de gewenste mobiliteit van Bosschenaren en bezoekers? Jullie gezamenlijke denkkracht heeft ons geholpen een beeld te vormen van de mobiliteitstoekomst en de stappen die we nu moeten nemen.
Gedurende de maand mei hebben velen via de innovatieve tool van Dembrane hun stem laten horen en input geleverd op het online platform. In de laatste week van mei hebben we ook fysieke bijeenkomsten georganiseerd om extra input te verzamelen. Meer dan 200 gesprekken werden ingesproken en we haalden in totaal ruim 40 uur aan ingesproken tekst op. Ook via de mail en onze sociale mediakanalen ontvingen we reacties. Deze hebben we allemaal meegenomen.
Lees het participatieverslag (pdf).
We nemen alle verzamelde input mee in de volgende stappen van het proces. Nogmaals, hartelijk dank voor de betrokkenheid en waardevolle bijdragen. Samen kunnen we bouwen aan een toekomstbestendige mobiliteit voor onze stad. Houd deze pagina in de gaten voor verdere updates en informatie over de volgende stappen.
Een gesprek opnemen via een online tool, is dat eigenlijk wel veilig? De gemeente die meeluistert naar wat je zegt. Hoe betrouwbaar is dat? We kunnen ons heel goed voorstellen dat de inzet van deze tool vragen en zorgen oproept. We hebben hiervoor een zorgvuldig traject doorlopen, op het gebied van veiligheid, privacy en dataopslag. Via het platform kun je meer lezen over de privacy-voorwaarden. Onderaan deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen hierover.
We kiezen voor slimme groei en stellen de mobiliteitstransitie die daarvoor nodig is en de gezondheid van onze inwoners centraal. We verbeteren de voorzieningen voor de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer. Zo zijn er genoeg mogelijkheden om mobiliteitskeuzes te veranderen. Daarnaast proberen we autoverplaatsingen te verminderen en gemotoriseerd verkeer te verschonen. Zo werken we toe naar een bereikbare, leefbare en toekomstbestendige binnenstad voor iedereen.
Voor de toekomst en de verdere uitwerking van de aanpak mobiliteit brede binnenstad leggen we de nadruk op drie V’s: verminderen, verschonen en veranderen.
Steeds meer inwoners van ’s-Hertogenbosch maken gebruik van het openbaar vervoer, de fiets of lopen als ze naar de brede binnenstad gaan. Die actieve en gezonde mobiliteit krijgt in de toekomst meer ruimte. De aanpassing van de Van Berckelstraat is daar een voorbeeld van. Na de Van Berckelstraat komen andere straten in aanmerking voor een soortgelijke aanpassing. Die aanpassingen combineren we zo veel mogelijk met andere grote werkzaamheden of gebiedsontwikkelingen zodat overlast voor omwonenden beperkt blijft.
We zijn al gewend dat in het kernwinkelgebied de toegang voor gemotoriseerd verkeer beperkt is. Voor de veiligheid en het verhogen van de verblijfskwaliteit van de grote aantallen voetgangers en fietsers in dit gebied is de toegang voor ander verkeer steeds meer beperkt. We zien echter ook in het omliggende gebied dat het combineren van langzaam en gemotoriseerd verkeer steeds meer gaat knellen. Daarom denken we nu na over nieuwe spelregels voor de hele historische binnenstad. Wie heeft waar, wanneer en op welke manier toegang tot dit gebied.
Eén van de onderdelen van de aanpak mobiliteit brede binnenstad is een verkeersstudie, uitgevoerd door Goudappel. Zij onderzochten hoe we de brede binnenstad beter bereikbaar kunnen maken voor bestemmingsverkeer. Deze resultaten delen we graag. De studie is een onderzoek naar een mogelijk maatregelenpakket, maar hierover is nog niets besloten.
De brede binnenstad is de term die we gebruiken voor de historische binnenstad en de Spoorzone van ’s-Hertogenbosch
Dembane is een start-up, verbonden aan JADS ’s-Hertogenbosch en de TU Eindhoven. Zij hebben een innovatieve tool ontwikkeld die ervoor zorgt dat participatie efficiënter wordt en breder inzetbaar is. Alle opgenomen gesprekken worden omgezet naar teksten. Die kunnen wij als gemeente weer gebruiken om een breder en vollediger beeld te krijgen van de ideeën en meningen die leven over dit onderwerp. Meer informatie staat op de website van Dembrane.
De tekst die is opgenomen wordt omgezet naar geschreven woorden. Die geschreven versies worden vervolgens door een slimme computerberekening verdeeld om onderwerpen te onderscheiden. Dus bijvoorbeeld als mensen het eerst hebben over fietsen en dan hebben over het OV, dan zorgt de software van Dembrane ervoor dat het stukje over fietsen en het stukje over het OV uit elkaar worden gehaald.
De opgenomen tekst of het opgenomen gesprek wordt tijdelijk opgeslagen op een beveiligde server in Amsterdam. Deze opnames zullen tijdig door Dembrane worden verwijderd. De teksten en de gesprekken worden alleen maar opgeslagen om te transcriberen en om te zorgen dat die transcripties goed zijn gelukt. Zodra dat is gedaan, worden ze direct door Dembrane verwijderd.
De persoonlijke gegevens van mensen zijn niet te achterhalen. Als je in het ingesproken gesprek of in de ingesproken tekst verteld wie je bent en waar je woont en wat je adres is, dan is het iets moeilijker voor Dembrane om te zorgen dat dat allemaal gefilterd wordt. Namen en straatnamen worden wel gefilterd. Het gaat over de ideeën die je deelt en niet over wie je bent. Je stem is niet te achterhalen, de audio-opnamen zijn beveiligd en ze worden tijdig verwijderd.
Je hoeft je eigen naam niet in te vullen in de tool, het is meer bedoeld om een referentiekader te geven: bijvoorbeeld de naam van je wijk, of je werkgever, of de locatie waar de opname is gemaakt. Het mag wel, maar we raden het gebruik van persoonlijke gegevens af.
De opnamen zelf worden niet bewaard, maar de teksten worden wel bewaard totdat het participatie-traject van de gemeente is afgerond.
Eind mei bieden we op twee fysieke bijeenkomsten, zowel doordeweeks als in het weekend, de gelegenheid voor inspraak. Ook mag je je bijdrage voor eind mei sturen via het digitaal contactformulier.