Oranjeboulevard

De Oranjeboulevard is net als de Kanaalboulevard en Vestingboulevard onderdeel van de Binnenstadsring. De Oranjeboulevard is het gebied tussen Koningsweg, Julianaplein, Oranje Nassaulaan, Emmaplein en Brugstraat. De oude drukke verkeersaders maken plaats voor een autoluwe binnenstad. Het doel is om de leefbaarheid en veiligheid voor de bewoners te verbeteren. En om meer ruimte te geven aan het bestemmingsverkeer, fietsers en voetgangers. De snelheid wordt teruggebracht van 50 naar 30 kilometer per uur.

Van de Oranjeboulevard hebben we één fase uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Het is het gebied tussen het Julianaplein en de Lekkerbeetjesstraat (Koningsweg). Om tot een definitief ontwerp te komen, vonden verschillende bijeenkomsten plaats. Bijeenkomsten met belanghebbenden zoals onder meer: Arriva, Stichting Boom & Bosch en de Fietsersbond, en omwonenden. Iedereen kon ideeën delen en wensen kenbaar maken. Het resultaat is een ontwerp waarin de ruimte voor het autoverkeer omlaag wordt gebracht. De wegen worden smaller - met op bepaalde plekken een middenberm - en er komt veel meer ruimte voor groen. Fietsers kunnen gebruik blijven maken van de parallelwegen en voetgangers kunnen via veilige oversteekplaatsen de Koningsweg oversteken. Hierdoor verandert het karakter van een oude snelweg naar een autoluwe weg op een manier waarbij zowel de leefbaarheid als verkeersveiligheid voorop staan.

Vanwege de ligging – vlakbij station, bushaltes en centrum - is de Oranjeboulevard bijzonder. Dat maakt dat de Oranjeboulevard geen gewone traditionele woonstraat zal worden. Deze weg moet ook gebruikt kunnen worden als snelfietsroute, voor het openbaar vervoer, het bevoorraden van de binnenstad en door de hulpdiensten. De uitvoeringswerkzaamheden starten eind 2021 en zijn halverwege 2022 klaar.

Bekijk de toelichting van het onderwerp Koningsweg/Oranjeboulevard op YouTube