Station ’s-Hertogenbosch is van nationaal belang. Dagelijks maken tienduizenden reizigers gebruik van het station en het stationsgebied om lokaal, regionaal en landelijk te reizen. Mensen die een wandeling, fietstocht of autorit combineren met de streekbus, stadsbus of de trein en andersom. Hiermee is station ’s-Hertogenbosch ook een van de grootste overstapstations van Nederland. Het aantal reizigers stijgt de komende jaren gestaag door. Daarnaast is een stationsgebied natuurlijk niet alleen voor reizigers: ook omwonenden en passanten maken gebruik van de passerelle (voetgangersbrug) en winkels op het station. Hierdoor groeit het huidige station uit zijn jasje. Tijd voor actie!
De gemeente ’s-Hertogenbosch, ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werken samen aan de verdere ontwikkeling van een duurzaam station en stationsgebied, genaamd ‘Bosch Centraal’. Voor reizigers, inwoners, ondernemers, de stad en de regio betekent dit een vooruitzicht op een beter toegerust en duurzamer station. In een groener stationsgebied in het hart van de Bossche Spoorzone waar het prettig is om te verblijven. Klaar voor de toekomst!
Bosch Centraal moet een plek worden waar je duurzaam kan wonen, reizen, werken, bewegen en leven. Dat willen we creëren door slim gebruik te maken van dataoplossingen en van de ruimte die er is. Bosch Centraal als plek van ontmoeting die mensen uitnodigt om een kop koffie te drinken of een wandeling te maken. Mensen uit de stad, de omliggende dorpen en van ver daarbuiten. Bosch Centraal wordt het hart van de stad dat de historische binnenstad, de Bossche Spoorzone en het Paleiskwartier beter met elkaar verbindt.
De vernieuwing van een station en stationsgebied is een groot project dat vele jaren duurt. In 2018 zijn we gestart met de eerste onderzoeken en studies naar hoe het huidige stationsgebied verbeterd kan worden. Zo komt er een nieuw zijperron aan spoor 8 met trappen en een lift. De capaciteit van de verbinding naar de perrons (nu de passerelle) moet groter, net als de ontvangstruimte aan beide zijden van het station. De voorpleinen worden ingericht met meer groen, klimaatmaatregelen en ruimte voor ontmoeten en verblijven. Om de capaciteit en kwaliteit van de verbinding tussen het centrum (oostzijde) en het Paleiskwartier (westzijde) te verbeteren, zijn twee mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht: een passerelle met de stationshal op de begane grond en een passerelle met de stationshal op de eerste verdieping, zoals nu. De bushaltes krijgen meer wachtvoorzieningen. En er komen meer mogelijkheden om je fiets te parkeren: zowel aan de kant van het Paleiskwartier als aan de kant van het centrum.
De gemeente ’s-Hertogenbosch, ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verdelen de aanpassingen aan het stationsgebied in minimaal 2 fasen. Een eerste uitvoeringsfase richt zich op 2030, waarbij vooral noodzakelijke aanpassingen aan het station worden gedaan. Dat geldt ook voor de voorzieningen direct op en rond het station. De volgende fase richt zich op 2040 en de ontwikkeling van het gebied om het station heen, zoals de pleinen, het busstation en de verkeersstructuur om van- en naar het station te navigeren.
Wil je meer weten over Bosch Centraal, de Bossche Spoorzone, de politieke besluitvorming of de MIRT-verkenning? Bekijk de veelgestelde vragen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Spoorzone en mis niks van de ontwikkelingen.
Heb je vragen over Bosch Centraal, over het Denk mee-traject of over andere relevante kwesties? Laat het ons weten.