Bosch Centraal: knooppunt van verbinding en ontmoeting

De ontwikkeling van een toekomstbestendig stationsgebied

Station ’s-Hertogenbosch is van nationaal belang. Dagelijks maken tienduizenden reizigers gebruik van het station en het stationsgebied om lokaal, regionaal en landelijk te reizen. Mensen die een wandeling, fietstocht of autorit combineren met de streekbus, stadsbus of de trein en andersom. Hiermee is station ’s-Hertogenbosch ook een van de grootste overstapstations van Nederland. Het aantal reizigers stijgt de komende jaren gestaag door. Daarnaast is een stationsgebied natuurlijk niet alleen voor reizigers: ook omwonenden en passanten maken gebruik van de passerelle (voetgangersbrug) en winkels op het station. Hierdoor groeit het huidige station uit zijn jasje. Tijd voor actie!

Bosch Centraal

De gemeente ’s-Hertogenbosch, ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werken samen aan de verdere ontwikkeling van een duurzaam station en stationsgebied, genaamd ‘Bosch Centraal’. Voor reizigers, inwoners, ondernemers, de stad en de regio betekent dit een vooruitzicht op een beter toegerust en duurzamer station. In een groener stationsgebied in het hart van de Bossche Spoorzone waar het prettig is om te verblijven. Klaar voor de toekomst!  

Onze ambitie: slim, gezond en gastvrij

Bosch Centraal moet een plek worden waar je duurzaam kan wonen, reizen, werken, bewegen en leven. Dat willen we creëren door slim gebruik te maken van dataoplossingen en van de ruimte die er is. Bosch Centraal als plek van ontmoeting die mensen uitnodigt om een kop koffie te drinken of een wandeling te maken. Mensen uit de stad, de omliggende dorpen en van ver daarbuiten. Bosch Centraal wordt het hart van de stad dat de historische binnenstad, de Bossche Spoorzone en het Paleiskwartier beter met elkaar verbindt. 

Wat willen we veranderen?

De vernieuwing van een station en stationsgebied is een groot project dat vele jaren duurt. In 2018 zijn we gestart met de eerste onderzoeken en studies naar hoe het huidige stationsgebied verbeterd kan worden. Zo komt er een nieuw zijperron aan spoor 8 met trappen en een lift. De capaciteit van de verbinding naar de perrons (nu de passerelle) moet groter, net als de ontvangstruimte aan beide zijden van het station. De voorpleinen worden ingericht met meer groen, klimaatmaatregelen en ruimte voor ontmoeten en verblijven. Om de capaciteit en kwaliteit van de verbinding tussen het centrum (oostzijde) en het Paleiskwartier (westzijde) te verbeteren, zijn twee mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht: een passerelle met de stationshal op de begane grond en een passerelle met de stationshal op de eerste verdieping, zoals nu. De bushaltes krijgen meer wachtvoorzieningen. En er komen meer mogelijkheden om je fiets te parkeren: zowel aan de kant van het Paleiskwartier als aan de kant van het centrum.

 

 

Belangrijke mijlpalen: 2030 en 2040

De gemeente ’s-Hertogenbosch, ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verdelen de aanpassingen aan het stationsgebied in minimaal 2 fasen. Een eerste uitvoeringsfase richt zich op 2030, waarbij vooral noodzakelijke aanpassingen aan het station worden gedaan. Dat geldt ook voor de voorzieningen direct op en rond het station. De volgende fase richt zich op 2040 en de ontwikkeling van het gebied om het station heen, zoals de pleinen, het busstation en de verkeersstructuur om van- en naar het station te navigeren.

Wist je dat...

  • Station ‘s-Hertogenbosch qua treinreizigers het 10e station van Nederland is?
  • Station ‘s-Hertogenbosch na Eindhoven het grootste station van Noord-Brabant is?
  • Station ‘s-Hertogenbosch het 3e overstapstation van Nederland is buiten de Randstad?
  • Bijna 400 reizigerstreinen elke werkdag in het station stoppen?
  • Er ongeveer 66.000 treinreizigers per werkdag (2019) zijn? Daarvan zijn er 22.000 overstappers trein-trein.
  • 65% van de reizigers te voet of op de fiets naar het station komt en bijna 25% met de bus?
  • 65% van de reizigers het station te voet verlaat en 10% met de fiets?
  • Er 3 perrons zijn met in totaal 5 perronsporen? En 5 liften en 14 roltrappen?
  • Er 5200 fietsklemmen zijn? Na uitbreiding worden dit er ruim 7000.
  • Er 10 busperrons zijn? Dit worden er bij voorkeur meer.
  • Dagelijks vanaf het busstation 1104 bussen vertrekken? In de spitsuren zijn dit er 77 (ochtend) en 73 (middag).
  • Er op een doordeweekse (werk)dag ongeveer 22.000 busreizigers zijn? Hiervan stappen er 5300 over op een andere bus, 9700 op de trein. De overige 7000 gaan te voet of voor een klein deel met de fiets verder naar het centrum en Paleiskwartier. In het drukste uur zijn er op een doordeweekse dag in totaal zo’n 2800 busreizigers.
  • Uit het NS Dashboard blijkt dat het aantal treinreizigers op station ’s-Hertogenbosch in 2023 flink is hersteld? In 2019 waren er 69.000 in-, op- en overstappers, in 2020 (tijdens corona) was daar minder dan de helft van over. In 2023 zit het totaal alweer op 56.000; 15 procent meer dan in 2022. 

Vragen?

Wil je meer weten over Bosch Centraal, de Bossche Spoorzone, de politieke besluitvorming of de MIRT-verkenning? Bekijk de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen (pdf)

Meld je aan voor de nieuwsbrief Spoorzone en mis niks van de ontwikkelingen.

Aanmelden nieuwsbrief

Heb je vragen over Bosch Centraal, over het Denk mee-traject of over andere relevante kwesties? Laat het ons weten.

Neem contact op