Cultureel programma Dataweek 2019

Expositie Identify Us - 28 oktober t/m 2 november

Beeld flyer: Coralie Vogelaar, Facial Action Coding System 2018

Identiteit is in dit digitale tijdperk vooral een zaak van ‘data’ geworden. Mensen worden benoemd, genummerd, gelabeld of anderszins teruggebracht tot waardes en categorieën. Persoonlijke gegevens worden afgezet tegen gemiddeldes en gedragspatronen van miljoenen anderen. Wat gebeurt er met onze identiteit als we deze data (on)bewust delen? 
Wie observeert en categoriseert ons? En hoe? Is wat jou tot jou maakt om te zetten tot data? Ben jíȷ́ te zien in data? 

De tentoonstelling IDENTIFY US werpt een blik op de valkuilen, krochten en mijnenveld van de digitale data-wereld. De kunstwerken kunnen gezien worden als modellen waarmee de begrippen ‘identiteit’ en ‘zichtbaarheid’ onderzocht worden. Het grijze gebied van veranderen, vervagen en verliezen van identiteit en data-eigenaarschap in een digitale wereld, wordt door zes kunstenaars met humor en inventiviteit op een pijnlijke manier blootgelegd en ontrafeld.  

Deelnemende kunstenaars: 
Eva van Boxtel, Dries Depoorter, Stanny van der Elst, Anouk KruithofCoralie Vogelaar, Sylvain Vriens

De opening wordt maandag om 20.00 uur geopend door wethouder van der Geld waarna enkele kunstenaars worden geïnterviewd door Nadine Roestenburg.

Wanneer:         Maandag 28 oktober t/m zaterdag 2 november.
Waar:               Babel, Hinthamerstraat 74
Toegang:         Gratis

Identify Us is een samenwerking tussen de Den Bosch Dataweek, Willem Twee Kunstruimte, Babel en de gemeente 's-Hertogenbosch.

 

 

WE ARE DATA - Mirror Room - 28 oktober t/m 2 november

Foto: WEAREDATA.nl / Tijl Akkermans

Je bent data. Wat je doet, waar je bent, hoe je eruitziet; het is data. Deze data worden continu gemeten en gebruikt, of je het nu wilt of niet. Maar waar ligt de grens? Welke data wil je afstaan en welke niet? Tot hoe diep mag technologie in jouw privédomein binnendringen?

In de We Are Data – Mirror Room kun je deze vragen beantwoorden. De installatie laat je ervaren hoe het voelt om data te worden. Het helpt je ‘data-intuïtie’ opbouwen zodat je jouw persoonlijke grens kunt bepalen.

Dit is hard nodig, want met steeds slimmere technieken wordt er informatie over jou verzameld en bewaard. Emoties kunnen worden afgelezen en onbewuste vooroordelen blootgelegd. Er worden – al dan niet wetenschappelijk onderbouwd – conclusies over jou getrokken. Hiermee wordt het privacy-debat opeens urgent, indringend en extreem persoonlijk.

Kom binnen in de We Are Data – Mirror Room en laat je overdonderen door wat wij zien als jij in de spiegel kijkt. In tegenstelling tot de buitenwereld geven wij je de keuze: wil je jouw data delen of druk je liever op de deleteknop?
 

Wanneer:         Maandag 28 oktober t/m zaterdag 2 november.
Waar:               Markt, voor de Hudson's Bay
Toegang:         Gratis

Singing with data - Dinsdag 29 oktober

Jouw Spotify-profiel bepaalt wat de koren zingen!

Wij gaan op 29 oktober een uniek muzikaal experiment aan bij JADS: kunnen wij uit jouw Spotify lijst filteren welke koormuziek (modern en klassiek) je zou kunnen houden, zelfs als je favoriete nummers niks met koormuziek te maken hebben? Dat gaan we testen tijdens een live concert in de kapel van JADS. Schrijf je daarvoor in en op basis van je Spotify account stellen wij een programma samen dat volgens onze gegevens overeen zou moeten komen met wat jij (en de rest van het publiek) graag wilt horen. Als Ed Sheeran je speellijsten domineert, of als je stiekem de hele dag naar Pitch Perfect luistert, wij zoeken er een match bij uit het domein van koormuziek. Ter plaatse gaan we controleren of onze veronderstellingen kloppen. Music meets Data!Tijdens het concert zullen we ook met de data aan de slag gaan, laten zien hoe het concertprogramma tot stand kwam en gaan we interactief meten hoe de bezoekers de muziek ervaren.

Meld je nu aan via deze link!

Het recommender LAB van JADS organiseert dit in samenwerking met twee koren: Popsoulkoor Rosmalen and het Strijps Kamerkoor uit Eindhoven.


Wanneer:         Dinsdag 29 oktober, 20.00
Waar:               JADS,
Sint Janssingel 92
Toegang:         Gratis op basis van aanmelding via deze link

Tegenlicht meetup - De Grote Dataroof - Donderdag 31 oktober

Een VPRO Tegenlicht Meetup naar aanleiding van de aflevering waarin Shoshana Zuboff sluiers weg trekt van Google en Facebook, en een genadeloze gedaante onthult van het kapitalisme waarin niet natuurlijke hulpbronnen, maar de burger zelf als grondstof fungeert. Hoe kunnen burgers de zeggenschap over hun data terugkrijgen? Harvard-professor Zuboff schreef een monumentaal boek over de nieuwe economische orde: The Age of Surveillance Capitalism.

Gasten:
In voorbereiding

Programma:
19.00 uur: Inloop
19.30 uur: Tegenlicht-aflevering "De grote dataroof" kijken!
                 Aflevering al gezien? Loop tot 20.30 gerust binnen.
20.30 uur: Start gesprek, voorstellen gasten.
22.00 uur: napraten, drankjes.


Wanneer:         Donderdag 31 oktober, 19.00
Waar:               Babel 74, Hinthamerstraat

Toegang:         Gratis  

Algoritmisch Historisch Museum - Donderdag 31 oktober

Op de donderdag zijn onderdelen van het Algoritmisch Historisch Museum te zien in de Verkadefabriek.

Het AHM is een fictief museum dat de mythes rond algoritmes blootlegt in drie thema’s uit de Nederlandse geschiedenis. Ze trekken hierbij parallellen tussen het heden en verleden. In de historiografische metafictie van het museum verkennen ze drie periodes uit de Nederlandse geschiedenis waar geen algoritmes waren nu mét algoritmes. 

De drie historische thema’s zijn slavernij en medische wetenschap in de 18e eeuw, de strijd voor algemeen kiesrecht in de 19e eeuw en verzuiling en seksuele moraal in de jaren ‘50 van de 20e eeuw. Het zijn thema’s waarvan we met de kennis van nu onrecht, ongelijkheid of een beklemmende moraal ervaren. 

Over het algemeen worden algoritmes gezien als objectieve en neutrale beslissingsmakers. Door algoritmes in een historische context te plaatsen, willen we met dit idee afrekenen en bij bezoekers een kritische blik op hedendaagse algoritmes creëren. 
 

Wanneer:         Donderdag 31 oktober 
Waar:               Verkadefabriek
Kosten:            Gratis

Voorafgaand aan de Den Bosch Dataweek is in het Werkwarenhuis de gehele expositie van het Algoritmisch Historisch Museum te zien. Bezoek de expositie in het Werkwarenhuis op de Tramkade van 17 t/m 27 oktober 2019.

Workshops Sonificatie - Zaterdag 2 november

Foto: Willem Twee Studio's

Data omzetten tot beeld kunnen we ons wel voorstellen: grafieken, tabellen, diagrammen. Maar data omzetten tot geluid, hoe gaat dat? En waarom zou je data willen omzetten tot geluid?

Deze Dataweek-workshop is een leuke en leerzame introductie over het praktisch en artistiek nut van sonificatie. Je krijgt uitleg over basisprincipes van sonificatie en je mag zelf aan de slag met het omzetten van data naar geluid. Onder begeleiding van studiotechnicus en componist Hans Kulk ga je spelen en experimenteren met alle bijzondere, analoge geluidsapparatuur in de Willem Twee Studio’s.

Voorkennis van data of geluid/muziek is niet vereist. De workshop vindt plaats in de Willem Twee Studio’s in de binnenstad en duurt ongeveer 45 minuten. Deelname is op basis van inschrijving, het aantal plekken is beperkt.


Wanneer:         Zaterdag 2 november, om 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00
Waar:               Prins Bernhardstraat 4-6 (boven de Willem Twee Toonzaal)
Kosten:            Gratis, op basis van aanmelding via deze link.

 

 

Data en compositie - 30 oktober t/m 2 november

Wat kun je met data als componist? In de Willem Twee Toonzaal zijn een aantal video's te zien waarin data is gebruikt om liedjes mee te maken. De uitkomsten zijn lachwekkend, maar maken ook duidelijk computers steeds beter muziek kunnen schrijven. Hoe lang nog voordat mensen niet meer nodig zijn?
 

Wanneer:         Toegankelijk tijdens openingstijden van Willem Twee Toonzaal
Waar:               Foyer Willem Twee Toonzaal, Prins Bernhardstraat 4-6 
Kosten:            Gratis