Willem Twee Studio's: uitzonderlijke verzameling muziekapparatuur

Op de bovenverdieping van de Willem Twee Concertzaal bevinden zich de nieuwe Willem Twee Studio’s. Die herbergen een uitzonderlijke verzameling elektronische muziekapparatuur uit de jaren ’50, ‘60 en ‘70. Uniek, niet alleen in Nederland, maar zelfs in Europa. Hans Kulk en Armeno Alberts vertellen erover in de net verbouwde studio’s.

 

Armeno begint enthousiast, nog voordat de eerste vraag gesteld is: ‘Wat deze plek zo bijzonder maakt voor Den Bosch is de unieke collectie van heel goed werkende, historische geluidsapparatuur die we aan iedereen die dat wil beschikbaar kunnen stellen. In Nederland en Europa zijn geen vergelijkbare studio’s en dat maakt de Willem Twee Studio’s nationaal én internationaal van belang.’

Nou, ik wilde net vragen… Het ziet er heel spannend uit, maar wat kun je nou met al deze apparatuur?

‘Muziek en geluid maken natuurlijk! Dj’s kunnen hier hun klanken maken, componisten hun eigen geluiden; er wordt hier echt mee gewerkt! De apparaten hier zijn de Stradivariussen van de elektronische muziek en ze staan niet achter glas in een museumkast. Ze zijn niet beperkt tot een enkele topmuzikant, maar toegankelijk voor iedereen die iets met geluid wil doen.’

Kun je zomaar binnenlopen en ermee spelen dan?

‘We hebben laagdrempelige cursussen om mensen te leren werken met de apparatuur,’ antwoordt Hans. ‘Daarvoor heb je geen muzikale voorkennis nodig. Daarnaast bieden we ook specialistische cursussen aan voor zij die zich willen verdiepen in een techniek. En je kunt de verschillende studioruimtes per dagdeel huren, voor een erg laag bedrag, zodat je meteen zelf aan de gang kunt. Natuurlijk hebben we ook technici in huis die je hierbij kunnen ondersteunen.’

Armeno valt tussen: ‘Het gaat ons niet om rijk worden met deze dingen. Het gaat erom dat iedereen met deze historische, geweldige spullen kan werken! Laat eenieder er prachtige dingen mee maken. Dan heb je er iets aan!’

Een laag bedrag… Heel aardig van jullie. Maar daar kun je de schoorsteen toch niet van laten roken?

‘Voor de opstartfase hebben we van de gemeente ’s-Hertogenbosch en het Brabant C fonds een financiële ondersteuning ontvangen,’ vertelt Hans. ‘Zo kunnen we de eerste jaren de exploitatie van de studio’s opbouwen om daarna onze eigen broek omhoog te houden.‘

En waarmee wordt de broek omhoog gehouden?

‘Naast de inkomsten uit de verhuur van de studio’s, ook van opbrengsten uit cursussen, workshops en educatieve activiteiten. En het loopt nu al! De verbouwing van de studio’s is pas net gereed en zelfs nog zonder écht publiciteit te hebben gemaakt zijn de cursussen al goed gevuld.’

‘Daarnaast hebben we afspraken met verschillende opleidingen,’ vult Armeno aan, ‘zoals het AMPA Conservatorium Tilburg, ArteZ, de HKU en de masteropleiding van AKV|st. Joost hier in de stad. Zo komen hier regelmatig studenten om met onze apparatuur te werken en kennis op te doen over dit vakgebied.’

‘Ook de verhuur begint te lopen,’ gaat Armeno verder. ‘Soms door cursisten die nu zelf met de apparatuur willen gaan werken, maar volgende week komt er bijvoorbeeld iemand uit Spanje hier een week werken. We zijn internationaal interessant door onze apparatuur, zoals bijvoorbeeld de ARP2500, waarvan er maar vier in Nederland te vinden zijn.'

Het is cultureel erfgoed dat hier staat. Werkend nota bene. En niet achter glas in een museumkast, niet beperkt tot een enkele topmuzikant, maar toegankelijk voor iedereen die iets met geluid wil doen

Maar al die apparatuur is toch alleen interessant om van die verschrikkelijk moeilijke muziek te maken?

Armeno moet lachen. ‘Nee, integendeel. Wat je hier kan is heel veelzijdig! Ik heb nu een lijntje uitstaan bij een platenlabel voor popmuziek. Ook in mainstream pop zitten allerlei klanken die hier gemaakt kunnen worden. En het is veel interessanter om dat met echte hardware te doen, dan met pre-sets uit digitale imitatiesynthesizers. Er is sowieso een tendens dat mensen weer terug willen naar analoog, zoals je dat bijvoorbeeld ziet bij de lp-verkoop. Mensen willen meer dan alleen de laptop gebruiken.’

Ik hou helemaal niet van popmuziek. Kun je hier ook gewoon dikke beats maken om keihard op te stampen?

‘Je kunt hier geweldige beats maken!’ zegt Hans. ‘De geschiedenis van de elektronische muziek staat hier. Misschien is het goed om nog duidelijk te zeggen: het is cultureel erfgoed dat hier staat. Werkend nota bene. Ik durf bijna te beweren dat nagenoeg alle muziek die je op de radio hoort op de schouders leunt van apparatuur die wij hier hebben staan. Dus ook beats en samplingtechnieken. Die zijn in het verleden ontwikkeld door mensen die met deze apparatuur muziek maakten.’

Oké, het is dus leuk voor bijna alle muzikanten. Maar gaan niet-muzikale Bosschenaren ook nog wat merken van het bestaan van de Willem Twee Studio’s?

‘Ja, en niet zo’n beetje ook!’ antwoordt Armeno. ‘In september gaan we officieel open. Dan maken we ons bekend aan de stad met wat we allemaal in huis hebben, met presentaties en concerten, en kan iedereen eens komen kijken hoe het er hier uitziet. En verder is het FAQ festival het platform waar we laten horen wat hier wordt gemaakt. Daarnaast worden met regelmaat concerten en bijeenkomsten georganiseerd rondom de studio’s en werken we samen met prominente festivals als November Music.’

Hans sluit af: 'Iedereen is welkom! Wat betreft de cursussen raad ik aan er snel bij te zijn. Die zijn namelijk populair.’

 

De gemeente ´s-Hertogenbosch ondersteunt de Willem Twee Studio’s met tweemaal een bijdrage uit het cultuurfonds Landelijk Onderscheidend van €50.000 per jaar. Dat is een kleine 30% procent van de gehele begroting. Vanaf 2020 moeten de studio’s financieel zelfstandig zijn.

De officiële opening vindt plaats met een festival van 7 t/m 15 september 2018. Het huren van studioruimtes en het volgen van cursussen is vanaf heden al mogelijk! Zie voor meer informatie en het cursusaanbod de website of Facebookpagina.


Tekst: Marijn Moerbeek
Foto: Roel van der Aa (Brabants Dagblad)