RAUWKOST: muziekfestival voor de rauwe kant van Den Bosch

Sinds 2018 vindt op de Kop van ’t Zand een nieuw festival plaats: RAUWKOST! De kroegen en podia aldaar vormen samen een festivalterrein voor een divers muzikaal en cultureel aanbod. Een avond met een reeks aan opkomende en underground-artiesten, niet beperkt tot één muziekstijl maar zo breed mogelijk. Zo kan iedere muziekliefhebber er iets nieuws ontdekken. Organisator Noël Josemans vertelt erover op zijn werkplek op de Tramkade.
 

RAUWKOST, is dat het nieuwe vegetarische foodtruckfestival van Den Bosch?

‘Haha, nee, RAUWKOST is een muziekfestival, geen foodtruckfestival! En trouwens, foodtruckfestivals hebben we al genoeg, dus dat hoef ik dan meer niet te organiseren. De naam RAUWKOST geeft wel aan dat het niet om een standaard muziekfestival gaat. We serveren rauwe kost voor de geest: muziek met een rauw randje en vol experimenten. En dat in vier oude fabrieken: de Skatehal, de voormalige Koudijs, Willem Twee en de Verkadefabriek.

Overigens is het geen festival voor kenners en liefhebbers, zoals November Music dat is voor hedendaagse muziek. We proberen juist een kruising te maken van interessante bands en beginnende acts, gecombineerd met een interessant lokaal programma. Zo is het een festival voor én muziekliefhebbers én voor mensen die gewoon een leuk avondje uit willen.’

Heeft RAUWKOST dan helemaal niets met eten te maken?

‘Je kunt wel aan de opzet zien dat het niet om een saladefestival gaat, hѐ.’

Salade op de Kade… Dat zou wel een goeie naam zijn voor dat saladefestival!

‘Inderdaad. Ook een mooie parodie op RAUWKOST! Maar de naam heeft natuurlijk te maken met het rauwe terrein, en de rauwe artiesten die er spelen. Het is niet allemaal gepolijst wat we serveren. In tegendeel zelfs!’

Den Bosch is toch de stad van je moeder. Waarom moet dit dan?

‘Nou, er is vraag naar, en dit was er nog niet in Den Bosch! Dit soort muziek klonk maar zelden in de stad. Misschien dat Popwerk iets in deze richting deed, maar dat is ondertussen meer dan dertig jaar geleden. Echt een popfestival voor de niet-mainstream was er simpelweg nog niet. Er zijn voor zover ik weet maar weinig festivals in Nederland trouwens die de zelfde klankkleur najagen als RAUWKOST doet. Grasnapolsky schuurt er wel tegenaan, maar dat is helemaal in Groningen. Ook in een oude fabriek overigens. Op de bekende, grote festivals staan de hele grote namen die meestal niet zo rauw zijn. Maar de artiesten van een segment kleiner zie je daar te weinig. Dat soort festivals zijn echt van een andere schaal.’

Maar wat maakt RAUWKOST dan RAUWKOST, en niet zoals een van de vele festivals die er al zijn?

‘De programmering van de muziek én de andere tak van RAUWKOST: de lokale programmering. En het terrein natuurlijk. Het is geen festival met een hek eromheen waarbij iedereen voor een podium staat. Het bestaande terrein, de Kop van ’t Zand, is het festivalterrein. Dat wordt wel steeds populairder, programmeren in oude fabrieken.’

Maar de locatie is toch gewoon vorm, geen inhoud van het festival?

‘Vorm ís inhoud. Als je dit gaat doen op de Pettelaarse Schans… dat is gewoon een heel ander gevoel. Glaasje Jillz erbij, weet je wel. Dit gebied is rauw en uitdagend voor jonge mensen. Dit moet op een rauwe plek plaatsvinden.’

Dit soort muziek klonk maar zelden in de stad. Misschien dat Popwerk iets in deze richting deed, maar dat is ondertussen meer dan dertig jaar geleden.

Over die lokale programmering…

‘We doen van alles. Bij ons kun je bijvoorbeeld met je eigen idee komen en uitvoeren.’

Dus als ik een hondenaaihoekje wil maken, dan kan dat?

‘Dat mag! Dat kunnen we samen uitwerken. Daar kun je echt iets geks van maken.’

Uitwerken? Gewoon honden. Hoekje. Aaien geblazen. Klaar.

‘Dat mag je sowieso doen natuurlijk.’

Wat hebben anderen gedaan dan?

‘Soepoog. Dat is een project waarbij er soep wordt gemaakt van afvalgroenten uit de industrie. En dan wordt er tijdens het eten gepraat over de toekomst van de stad. En de jongeren bij Jong Actief hebben bijvoorbeeld meegedaan. Zij hebben heel hard gewerkt aan een circusdecor. Echt mooi om te zien dat dat zo is gegroeid na de eerste editie.’

Waarom moet de gemeente meebetalen voor dit feestje? De kroegen kunnen dit toch gewoon zelf regelen?

‘Als de kroegen dit zelf konden doen, hadden ze het allang gedaan. Kroegen doen niet aan live muziek. Ja, wel met een budget van rond de nul euro. Dan kun je dus niet de artiesten boeken die op RAUWKOST staan. Die opstappodia moeten er natuurlijk ook zijn, maar wil je ook artiesten van een hoger niveau naar je stad halen, dan moet je die betalen. En stel je voor dat je die bands wel naar de stad kunt halen, dan kun je nog steeds niet de grote randprogrammering betalen. En de productie, en de vormgeving, en de marketing. Moet ik nog doorgaan?’

Maar je vraagt toch entreegeld… lukt dat daar niet mee dan?

‘Nou, daar redden we het niet mee, nee. Tenzij we kaartjes richting de 100 euro gaan verkopen. Maar dat is niet reëel. We bestaan pas net als festival in de stad en dan kunnen we niet dat soort prijzen vragen. Publiek betaalt daar alleen voor als we die hele grote artiesten programmeren. Maar om die te betalen hebben we een publieksgrootte van 10.000 man of zo nodig. Dat wordt dan dus een totaal ander festival.’

En heb je nou ook rauwkost verkocht op RAUWKOST?

‘Een rauwkost-foodtruck. Nee, dat niet… Maar wel genoeg ander eten! Kom de volgende keer maar proeven’.

 

RAUWKOST vindt elke januari plaats op de Kop van ’t Zand. Bekijk hun facebookpagina en website voor meer informatie of voor de komende editie. Gemeente ’s-Hertogenbosch heeft RAUWKOST medegefinancierd vanuit fonds Pop-Up met een bedrag van €35.000. Dat is iets minder dan een derde van de begroting. Een deel van de eigen inkomsten komt o.a. uit kaartverkoop, eigen bijdrage van de betrokken partners, en andere fondsen.

Foto: Super Formosa