Festival Cement: bouwen aan een nieuwe generatie talent

Festival Cement is hét festival waar je de nieuwste generatie theatermakers, choreografen en schrijvers kunt ontdekken. Op allerlei plekken in ’s-Hertogenbosch zit je met je neus bovenop bijzondere voorstellingen. Een intieme ontmoetingsplek voor publiek, makers en professionals. Artistiek leider Leonie Clement vertelt over Cement op het hoofdkwartier in Pand 18.

Festival Cement. Is dat een festival voor bouwers?

‘Het gaat inderdaad over bouwen. Als festival bouwen we aan de carrière van jonge podiumkunstenaars, voor theater, dans, performance en wat daar tussenin zit en nog geen naam heeft. Op Cement komt veel publiek én vakpubliek af: programmeurs, producenten en pers. Zo is het festival een plek om gezien te worden, om nieuw talent te scouten.

Zo meten we succes onder andere aan hoeveel voorstellingen na Cement worden doorgespeeld. Lukt het een voorstelling om geboekt te worden op andere plekken, wint het prijzen of wordt het opgenomen in een selectie? Bieden anderen de makers nieuwe plekken om voorstellingen te maken? Dat is er bouwend aan!’

Cement als voegmiddel voor de podiumkunsten?

‘Ja, het heet niet zomaar Cement! We willen naast het bieden van een podium aan jonge kunstenaars ook heel nadrukkelijk een platform zijn, waar één keer per jaar iedereen vakmatig samenkomt. Waar gesproken wordt over nieuw werk, waar professionals makers ontmoeten en afspraken kunnen maken, waar studenten van verschillende toneelscholen elkaar kunnen ontmoeten en waar dramaturgen en scenografen elkaar spreken.’

Naast de vele voorstellingen die Cement toont en produceert is er ook een uitgebreid contextprogramma voor specifieke groepen bezoekers. Niet alleen voor de mensen die op het podium staan, maar ook voor iedereen die daar omheen werkt: zoals dramaturgen, producenten en tekstschrijvers.

‘We nodigen hen specifiek uit voor een professionalsprogramma met een bepaald thema. Daar blijkt heel veel behoefte aan. Die mensen doen hetzelfde werk, maar ontmoeten elkaar zelden. Er zijn weinig plekken waar je de mogelijkheid hebt om veel anderen uit het veld tegen te komen en diep op de inhoud in te gaan. En dat levert veel op! Het heeft bijvoorbeeld gelijk navolging gekregen op andere plekken.’

Als anderen het overnemen neemt het belang voor Cement toch af?

‘Haha, je lijkt wel een marketeer. We voelen ons verantwoordelijk voor een groter geheel dan alleen het festival. Soms is het handiger als je dingen kunt claimen en kunt zeggen: ‘Dat is van ons’. Maar ontmoeting kun je niet claimen. Cement wil een rol spelen in de podiumkunsten en een goed klimaat creëren.’

Innovatie bestaat bij de gratie van tijd, ruimte en geduld. En lef! Lef om iets anders te doen waarbij je je moet verhouden tot wat er al is en in welke traditie je staat. Al was het maar om je er tegen af te zetten.

Als je een beroepsopleiding bouwkunde doet, ben je daarna klaar als bouwkundig ingenieur. Dat geldt voor theateropleidingen toch ook? Waarom moet Cement dan helpen bij ontwikkeling?

‘Als je een opleiding hebt gedaan heb je voldoende kennis om aan de slag te gaan. Dat geldt voor een theatermaker en voor een bouwkundig ingenieur. Maar om heel goed te worden heb je als ingenieur een aantal jaar nodig om uit te vinden wat jou dan onderscheidt van alle die andere ingenieurs. Dat geldt voor alle beroepen. Waarom onderscheidt de ene bakker zich van de andere? Daar moet je dus tijd voor nemen. Tijd om iets geks te maken, om iets nieuws te doen.

Innovatie bestaat bij de gratie van tijd, ruimte en geduld. En lef! Lef om iets anders te doen waarbij je je moet verhouden tot wat er al is en in welke traditie je staat. Al was het maar om je er tegen af te zetten. Ik ben sterk van mening dat er geen verschil is tussen een outstanding bouwkundig ingenieur en een kunstenaar.’  

Hoe helpen de Bossche Cultuurfondsen hierbij?

'De voorstellingen die Cement produceert financieren we nu uit de normale festivalmiddelen. We willen dat bestendigen met andere middelen, want het produceren is naast presenteren een extra functie die we hebben opgepakt. Het moet over vier jaar ook nog staan. We ontvangen al geld vanuit particuliere fondsen en sponsoring, maar dat is redelijk onzeker geld. Daar kunnen we niet alleen van afhankelijk zijn als we stabiel willen verder groeien en makers perspectief willen bieden. Zonder de financiering vanuit fonds Landelijk Onderscheidend was het gewoon weer opgedroogd.'

Je noemt allemaal voordelen van Cement voor mensen op en rond het podium, maar wat kunnen niet-kunstenaars doen bij Cement?

‘Je kunt héél erg mooi werk zien! Ik doe dit werk al tien jaar en het wordt nooit saai. Elk jaar ben ik altijd weer ontroerd en verrast door wat mensen maken. Kunst is altijd in beweging. Ik kan niet bedenken wat de beste kunst van morgen is. Disciplines vloeien in elkaar over en zijn steeds lastiger vast te pinnen. Het is een cadeau om zulk bewogen, nieuw werk te mogen zien.'

Heb je tips om te gaan kijken?

'Pfff, dat is als een ouder vragen welk kind favoriet is.'

Maar je moet kiezen!

'Oké dan. Dan moet je gaan kijken naar Kind Komt Kamer Binnen van Bart van de Woestijne, waarin we kijken naar een spelend kind op het podium. Een prachtige denkoefening over ouder worden. Een ontwikkeling van een kind dat weinig weet naar een volwassene die misschien nog meer ontredderd is en alsmaar minder weet. Je moet ook gaan kijken en luisteren naar Mementum van Timo Tembuyser waarin architectuur, muziek en performance samenkomen. Een voorstelling die het publiek laat stilstaan in tijd en ruimte met 16 zangers. En mijn laatste tip is Lo Lie Taa van Marijn Graven. Een nieuwe tekst gebaseerd op het verhaal van Nabokov, maar dan vanuit het perspectief van het kind verteld. Interessant omdat het verlangen tussen kind en volwassene nooit belicht wordt vanuit het kind, maar wel degelijk serieus te nemen is.'

 

Festival Cement wordt mede-ondersteund door fonds Landelijk Onderscheidend voor een bedrag van €60.000 voor 2019 en €40.000 voor 2020. Dat is ongeveer 8% en 6% van de totale begroting. Overige inkomsten komen van kaartverkoop, particuliere en landelijke fondsen en sponsering. Festival Cement is te bezoeken van 22 t/m 30 maart 2019.

Foto: Festival Cement - William van der Voort